Pengunjung Blog



Perkembangan Janin Dari Minggu Ke Minggu

Perkembangan Janin Dari Minggu Ke Minggu
Entri merupakan sebuah sambungan entri Kalkulator Ovulasi dan Kalkulator Tarikh Bersalin. Untuk Anda yang sudah di nyatakan mengandung, pasti penasaran untuk mengetahui bagaimanakah kondisi perkembangan bayi di dalam rahim atau dalam kandungan. Dalam hal ini seorang ibu harus mengetahui perkembangan janin dari minggu ke minggu. Supaya dari setiap perkembangannya selalu terjaga dengan baik.

Berikut akan kita ulas mengenai tahap perkembangan dari setiap pertumbuhan yang terjadi pada janin saat masih dalam kandungan.

Minggu 1
Saru minggu selepas pembuaiyan, blastosis akan merembeskan mukus untuk menyatakan kehadirannya di dalam rahim seorang ibu.

Minggu 2
Blastosis mula mengelembung dan kemudian membagi dua kali dalam waktu sehari. Pada hari ke-12, jumlahnya akan menjadi lebih banyak yakni beribu-ribu. Kemudian, blastosis ditanam dengan kuat pada endometrium tersebut.

Minggu 3
Selepas tiga minggu proses pembuahan, ukuran embrio yakni sepanjang 2 mm. Gen janin mula membentuk tiga buah lapisan sel daripada organ badan yang akan bergabung tersebut.

Minggu 4
Pada minggu ini bentuk dari seorang manusia mula bergabung. Panjang embrio kurang lebih 6 mm. Pada usia 4 minggu. Pada masa ini akan kelihatan bentuk awal otak serta tulang belakang.kemudian terbentuk pula Jantungnya lalu paru-paru serta aorta (otot besar yang mengalirkan darah daripada jantung).

Minggu 5
Meskipun anggota tubuh badan embrio yang jelas kelihatan hanyalah matanya saja,akan tetapi otaknya sekarang ini dalam proses perkembangan. Begitu pula dengan saluran darah yang tidak lama lagi akan bertukar dan menjadi jantung. Dalam hal ini ukuran dari embrio sudah mencapai 4 mm.

Minggu 6
Pada masa minggu ke 6 ini Jantungnya sudah terbentuk dan sudah mulai berdenyut. Di akhir dari minggu ini, saluran yang menghubungkan embrio dengan plasenta mulai membesar yang akan menjadi tali pusat. Selain itu juga, saluran darah juga akan terbentuk. ukuran embrio pada minggu ini sebesar jari kelengkeng.

Demikian ulasan mengenai perkembangan janin dari minggu ke minggu. semoga artikel tersebut dapat member wawasan mengenai janin Anda. Sekian terima kasih.
Diberdayakan oleh Blogger.